Saturday, September 19, 2009

Το ηθικό πλεονέκτημα των Πασόκων

Χρωστάω μια εξήγηση. Είχα πεί εδώ:

Επιπλέον, το ΠΑΣΟΚ έχει ένα κάποιο πλεονέκτημα έναντι της ΝΔ: Τις ηθικές πεποιθήσεις των κατεξοχήν οπαδών του, οι οποίες θίγονται από ορισμένες κρατικές πρακτικές που αφήνουν τους οπαδούς της ΝΔ από αδιάφορους έως και μυστικά ικανοποιημένους (περισσότερα για αυτό το θέμα προσεχώς).

Εξηγούμαι λοιπόν.

Χωρίς να αναφερθώ στα ιστορικά εγκλήματα της δεξιάς σε αυτή τη χώρα, τα οποία, καλώς ή κακώς φαίνονται να μην ενδιαφέρουν και πολύ σήμερα, θα πω με πάσα βεβαιότητα το εξής για τη σημερινή εποχή: Στη συνείδηση του ιδεολόγου Νεοδημοκράτη (στο εξής δεξιός), οι πολίτες είναι ή διατεθειμένοι να ξεβρακωθούν στην αστυνομία ή ύποπτοι. Οι δε διαδηλωτές, κατεβαίνοντας στη διαδήλωση έχουν ήδη διαπράξει κάποιου είδους ηθικό (αν όχι νομικό) αδίκημα, οπότε ό,τι τους συμβεί από εκεί και πέρα είναι δική τους ευθύνη. Έτσι, σε κάθε αντιπαράθεση που μπορεί να έχει διαδηλωτής με αστυνομικό, ο αστυνομικός λέει αλήθεια και ο διαδηλωτής ψέματα. Ο δε συλληφθείς είναι σαν να καταδικάστηκε.

Συχνά, ο δεξιός δεν παραδέχεται πως αυτή είναι η γνώμη του, αλλά αρκεί να τον στριμώξεις λίγο σε μια συζήτηση, για να ξεβρακωθεί μπροστά σου, σαν να ήσουν κι εσύ αστυνομικός! Κι έτσι το πράγμα γίνεται τόσο προφανές, που δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνείας. Να ένα τυπικό παράδειγμα.

Ο fvasileiou γράφει ένα σπαραξικάρδιο κείμενο στο οποίο παρεμπιπτόντως χαρακτηρίζει τη δολοφονία του Γρηγορόπουλου μεμονωμένο γεγονός και τους δολοφονημένους από αστυνομικούς παιδιά που διασκεδάζουν. Ο στόχος του ύφους είναι να δημιουργήσει την αίσθηση πως οι αστυνομικοί είναι φτωχοί, αδικημένοι εργαζόμενοι (σίγουρα δεν είναι πλούσιοι) και όσοι έρχονται σε αντιπαράθεση μαζί τους καλοταϊσμένοι χαραμοφάηδες. Αισθάνομαι την υποχρέωση να σημειώσω τουλάχιστον πως οι καταχρήσεις εξουσίας δεν είναι μεμονωμένα γεγονότα αλλά καλλιεργούνται από τη συστηματική ανοχή της πολιτείας, οπότε του στέλνω ένα link. Στην αρχή κάνει ότι δεν καταλαβαίνει και με ρωτάει αν πρέπει να τιμωρούμε τους αστυνομικούς προκαταβολικά, «όπως ο Χότζας τα παιδιά του». Όταν όμως του επισημαίνω πως οι αστυνομικοί πέφτουν στα μαλακά ακόμα και όταν είναι ένοχοι πέραν πάσης αμφιβολίας και αναφέρω τη χαρακτηριστική περίπτωση του Αυγουστίνου Δημητρίου, δεν μπορεί να συνεχίσει να κάνει το κορόιδο. Προσπαθεί λοιπόν να μικρύνει το έγκλημα συκοφαντώντας το θύμα, πως δήθεν πέταγε μολότοφ. Στο ότι ούτε καν οι ένοχοι δεν κατηγόρησαν το Δημητρίου για τέτοιο πράγμα ανταπαντάει πως το ότι πέταγε μολότοφ συνάγεται λογικά από το ότι τον δείρανε...

Η περίπτωση θυμίζει την παροιμία «φωνάζει ο κλέφτης για να φύγει ο νοικοκύρης», μόνο που εδώ δεν τόλμησε ούτε ο κλέφτης, οπότε φωνάζει ο κλεπταποδόχος. Κι όμως, όσο εξωφρενική και να είναι αυτή η συμπεριφορά, ούτε ο fvasileiou είναι «μεμονωμένος» - απλώς έχει περισσότερο από το σύνηθες θράσος. Στην πραγματικότητα κάπως έτσι σκέφτονται οι περισσότεροι «νομιμόφρονες» δεξιοί. Δικαιολογούν οτιδήποτε με τη λογική του «τί δουλειά είχε εκεί», μια και όλοι ξέρουμε πως τα καλά παιδιά «κοιτάνε τα μαθήματά τους» (σας θυμίζει τίποτα;) και όταν γίνονται επεισόδια κλειδαμπαρώνονται στα σπιτάκια τους και βάζουν την καρέκλα στο πόμολο να κρατάει κόντρα στην περίπτωση επιδρομής.

Οι ιδεολόγοι Πασόκοι δεν είναι έτσι, γιατί είναι κατά κανόνα πρώην αριστεροί και, αν είναι αρκετά μεγάλοι στην ηλικία, μπορεί να έχουν φάει και ξύλο. Επειδή τους ξέρω, πιστεύω πως, αν μη τί άλλο, σε μια τέτοια περίπτωση θα τηρήσουν τα προσχήματα. Κι αν δεν τα τηρήσουν, μπορείς τουλάχιστον να τους κάνεις να κοκκινήσουν που δεν τα τήρησαν. Αυτό είναι το ηθικό πλεονέκτημα των Πασόκων και δεν είναι αμελητέο.

-

ΥΓ: Κάποιος φίλος μου είπε πως δεν του άρεσε που σχολιάζω το fvasileiou στα μουλωχτά. Επειδή και άλλοι μπορεί να έχουν κάνει την παρατήρηση, πρέπει να πω πως ενημέρωσα από την αρχή τον fvasileiou με email για την ανάρτησή μου, ώστε, αν θέλει, να αντιδράσει. Δεν θέλησε.

5 comments:

Dimitris said...

Γενικεύεις Mitsaras. Γενικεύεις όπως γενικεύουν ΟΛΟΙ οι δεξιοί!

mitsaras said...

Ειλικρινά δεν θέλω να σβήνω σχόλια, αλλά ο χώρος των σχολίων δεν υπάρχει για να απευθύνεστε στους συγγραφείς άλλων blogs - εξάλλου δεν πιστεύω πως ο παραλήπτης του μηνύματος σου υπάρχει περίπτωση να έρθει εδώ να το διαβάσει. Αποφάσισα λοιπόν να το σβήσω από εδώ.

καναλάρχης said...

Καλώς δεν μας ενδιαφέρουν τα ιστορικά εγκλήματα της δεξιάς. Ούτε της αριστεράς. Γιατί και οι δύο, με ειλικρινή πατριωτισμό, έβλαψαν την Ελλάδα. Απλώς τα εγκλήματα της αριστεράς δεν αναφέρονται συχνά, επειδή απέμειναν στο στάδιο της απόπειρας. Αν δεν είχε χάσει στον εμφύλιο, φοβάμαι πως θα είχαν γίνει πολύ χειρότερα πράγματα.
Αλλά δεν έχει σημασία αυτό πια. Σήμερα ψηφίζουμε για το μέλλον, όχι για να δικάσουμε το παρελθόν.

Έγραψες: "Στη συνείδηση του ιδεολόγου Νεοδημοκράτη (στο εξής δεξιός), οι πολίτες είναι ή διατεθειμένοι να ξεβρακωθούν στην αστυνομία ή ύποπτοι. Οι δε διαδηλωτές, κατεβαίνοντας στη διαδήλωση έχουν ήδη διαπράξει κάποιου είδους ηθικό (αν όχι νομικό) αδίκημα, οπότε ό,τι τους συμβεί από εκεί και πέρα είναι δική τους ευθύνη."

Το να αποκαλείς τους ΝΔδες ιδεολόγους και δεξιούς είναι σαν να αποκαλείς τους ΠΑΣΟΚους αριστερούς. Τα παιδιά τους πάνε να διορίσουν οι άνθρωποι. Ή ψηφίζουν "δαγκωτό" ΝΔ ή ΠΑΣΟΚ επειδή κάποτε τους κόλλησαν την στάμπα, και τώρα είναι θέμα αξιοπρέπειας στο καφενείο του χωριού να μην αλλάζουν κόμμα.

Τι πάει να πει "δεξιός"; Αν κάποιος είναι δεξιός επειδή είναι θρήσκος, τότε να ψηφίσει ΛΑΟΣ. Αν είναι δεξιός επειδή είναι εθνικιστής, να ψηφίσει Χρυσή Αυγή. Αν κάποιος είναι δεξιός με την οικονομική έννοια, να ψηφίσει το κόμμα φιλελευθέρων. Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ είναι κόμματα εξουσίας (κοινώς "μαγαζάκια"), όχι ιδεολογίας.

Εσύ μάλλον με την λέξη "δεξιός" εννοείς κάποιον που του αρέσει να βλέπει την αστυνομία να ρίχνει ξύλο. Αν θέλεις να βρεις υποστηρικτές του κρατικού ολοκληρωτισμού, δεν χρειάζεται να πας στην ΝΔ. Δες στο ΚΚΕ. Στάλιν. Μη βλέπεις που οι ΚΚΕδες είναι στις πορείες. Είναι επειδή δεν έχει γίνει η "επανάσταση" ακόμα. Εκεί που το Κόμμα ήταν εξουσία, είναι γνωστό πόσο ελεύθερα διαδήλωναν οι άνθρωποι.

Παρεμπιπτόντως, ναι, αυτός που είναι στην πορεία, με τον τρόπου που γίνονται οι πορείες στην Αθήνα, έχει διαπράξει τουλάχιστον ένα αδίκημα. Λέγεται "παρακώλυση συγκοινωνίας", και είναι πολύ σοβαρό, γιατί βλάπτει την οικονομική ζωή. Ηθικά αν το δούμε, το να κλείνεις το κέντρο για να υποστηρίξεις τα συμφέροντά σου ή για να διατυμπανίσεις την γνώμη σου είναι από αγένεια και εγωκεντρισμός, μέχρι τραμπουκισμός. Όποιος θέλει να διαδηλώσει, να το κάνει στο πεζοδρόμιο, την κατάλληλη ώρα, και χωρίς σπασίματα.
Διαφορετικά, ο αστυνομικός έχει την υποχρέωση να αποκαταστήσει την ομαλή λειτουργία της κοινωνίας και την τάξη. Λυπάμαι που δεν το κάνει πιο αποτελεσματικά. Ίσως να χρειάζεται σεμινάρια από την αστυνομία του Κόμματος επί Στάλιν, για να γουστάρουν και μερικοί μερικοί αριστεροί. :)

mitsaras said...

@Κρης

Το να αποκαλείς τους ΝΔδες ιδεολόγους και δεξιούς είναι σαν να αποκαλείς τους ΠΑΣΟΚους αριστερούς.

Δεν ήμουν αρκετά σαφής και με παρεξήγησες. Δεν εννοώ πως οι νεοδημοκράτες είναι ιδεολόγοι. Εννοώ πως υπάρχουν κάποιοι νεοδημοκράτες που πιστεύουν πραγματικά πως η ψήφος στη νέα δημοκρατία κάνει καλό στον τόπο. Και έχουν και επιχειρήματα - σαθρά μεν, επιχειρήματα δε. Από ανάγκη να δώσω ένα όνομα σε αυτή τη μειοψηφία νεοδημοκρατών, τους αποκαλώ «ιδεολόγους νεοδημοκράτες» ή για τους σκοπούς αυτής της ανάρτησης «δεξιούς».

«Παρεμπιπτόντως, ναι, αυτός που είναι στην πορεία, με τον τρόπου που γίνονται οι πορείες στην Αθήνα, έχει διαπράξει τουλάχιστον ένα αδίκημα. Λέγεται "παρακώλυση συγκοινωνίας", και είναι πολύ σοβαρό, γιατί βλάπτει την οικονομική ζωή.»

Το δικαίωμα της συνάθροισης προστατεύεται από το σύνταγμα εκτός από «όταν παύει να είναι ήσυχη και χωρίς όπλα και εκτρέπεται σε πράξεις βίας κατά προσώπων ή πραγμάτων». Εφόσον αρκετά μεγάλος αριθμός ανθρώπων επιλέξει να ασκήσει το συνταγματικό του δικαίωμα, είναι πρακτικά αδύνατο να περιοριστεί στο πεζοδρόμιο. Άλλωστε οι δρόμοι κλείνουν για πολύ πιο ασήμαντες αφορμές (συναυλίες, πανηγύρια κλπ), αλλά σε αυτές τις περιπτώσεις ούτε συλλαμβάνουν, ούτε πλακώνουν κανέναν στο ξύλο.

καναλάρχης said...

ΟΚ, κατανοητός ο όρος "δεξιός", όπως τον χρησιμοποιείς. Στην ουσία συμφωνούμε νομίζω.

Ίσως να διαφωνούμε στην αντίληψη που έχουμε για τις διαδηλώσεις (ή μάλλον "συναθροίσεις").
Οι νόμοι πρέπει να τηρούνται όλοι ταυτόχρονα. Αν ένας δεν τηρείται, διαπράττεται παρανομία. Η συνάθροιση επιτρέπεται. Το κλείσιμο του δρόμου, όχι. Άρα μπορείς να συναθροίζεσαι, αρκεί να μην κλείνεις τον δρόμο. Αν μαζεύονται 1000 άτομα και δεν χωράνε στο πεζοδρόμιο, αυτό είναι πρόβλημα του διοργανωτή της συνάθροισης. Η παρανομία υφίσταται πάντως, δεν χωράνε δικαιολογίες του στυλ "δε μας χώραγε το πεζοδρόμιο".
Όταν γίνονται πανηγύρια και συναυλίες, η διαφορά είναι προφανής: Δεν γίνονται στο κέντρο της πρωτεύουσας, την ώρα που τα μαγαζιά θα έπρεπε να δουλεύουν και το εμπόρευμα να κινείται, την ώρα που πρέπει να πας στη δουλειά σου κλπ. Επίσης, τα πανηγύρια κλπ γίνονται με οργάνωση από το ίδιο το κράτος (νομαρχία / δήμος κλπ) ώστε, σε αντίθεση, να δίνεται ευκαιρία στο εμπόριο να λειτουργήσει με την ευκαιρία της συναυλίας. Όταν ο δήμος το οργανώνει σωστά, δεν παραλύει η πόλη.
Άρα, δεν με έπεισες ότι οι πορείες στην Αθήνα δεν είναι (οι περισσότερες) παράνομες. Και δεν αναφέρομαι καν στα έκτροπα με τους κουκουλοφόρους. Εκεί δεν χρειάζονται επιχειρήματα, είναι προφανής η παρανομία.