Wednesday, November 19, 2008

Γράμμα του TF

Σε συνέχεια της συζήτησης για τη χούντα, στην οποία οδήγησε (αναπόφευκτα) η ανάρτηση για το Χριστόδουλο, δημοσιεύω κατ' εξαίρεση γράμμα που έλαβα από τον φίλο TF. Λέω κατ' εξαίρεση διότι, από το πλήθος των γραμμάτων που μου στέλνουν οι αναγνώστες, τα μεν των ανδρών είναι υβριστικά, τα δε των γυναικών περιέχουν σεξουαλικές φαντασιώσεις στις οποίες πρωταγωνιστώ και, όπως καταλαβαίνετε, και τα μεν και τα δε είναι ακατάλληλα για δημοσίευση...


Αγαπητέ Μιτσάρα,

Έτυχε να πέσω σε ένα παραληρηματικό blog που εξυμνούσε το Χριστόδουλο σε γλώσσα λυρική. Το ίδιο blog είχε link για το αντίστοιχο κομμάτι σου (το οποίο το βρήκα εξαιρετικά έξυπνο και διασκεδαστικό). Και διαβάζοντας τις απαντήσεις είδα και το διάλογο για τη Χούντα. Δεν θα αναπτύξω τις απόψεις μου για την περίοδο γιατί βαριέμαι. Αλλά θέλω να κάνω δυο παρατηρήσεις:

Πρώτα τα εύκολα. "Ήταν η Χούντα καλή ή κακή;" Αυτό το φοβερό ερώτημα ταλάνισε το chain αρκετά. Εγώ θα πω ένα πράγμα. Τα καλά που έκανε η χούντα θα μπορούσε να τα κάνει και οποιοσδήποτε άλλος / οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση. Τα κακά που έκανε η χούντα τότε μπορούσε να τα κάνει μόνο μια χούντα. Αλλά και αυτά τα κακά σβήσαν ή επουλώθηκαν με τον καιρό. Το έργο της χούντας κρίνεται σε βάθος χρόνου. Και σε βάθος χρόνου το αποτέλεσμα είναι 100% αρνητικό. Γιατί;

Γιατί όπως ήταν φυσικό και υγειές για κάθε κοινωνία, όταν έφυγε η χούντα (και σύμφωνα με το κλίμα των καιρών) η κοινωνία πήρε μια στροφή προς τα αριστερά. Που οφέλησε τη χώρα συνταγματικά (να εξασφαλίσει βασικές πολιτικές και κοινωνικές ελευθερίες) μέχρι και την αναθεώρηση του συντάγματος το 1985 - ένα από τα περιορισμένα πολύ θετικά στοιχεία της κυβέρνησης Παπανδρέου.

Το πρόβλημα έρχεται από τα μέσα του 80 και μετά. Η κληρονομιά της γενιάς του πολυτεχνείου φιλοδώρησε τη δικιά μας με μια ακατάληπτη ιδεοληψία. Οτιδήποτε είναι αριστερό είναι καλό. Οτιδήποτε είναι δεξιό είναι κακό.

Και αυτό είναι το μεγαλύτερο μακροχρόνιο πρόβλημα που δημιούργησε η χούντα (εκτός του Κυπριακού)... Ότι μάθαμε να σκεπτόμαστε σε ένα αριστεροεπές κουτί. Και μέσα σε αυτό το κουτί έχουν μάθει να μας παραμυθιάζουν οι εκάστοτε πολιτικάντηδες.

Το κουτί αυτό έχει διάφορες ανόητες πτυχές. Μεταξύ άλλων: 1) Οτιδήποτε προέρχεται από τα αριστερά είναι προοδευτικό - ακόμη και το γεγονός ότι το ΚΚΕ παραληρεί εναντίων των μεταναστών. 2) Οτιδήποτε δεν μας αρέσει το επονομάζουμε "νεοφιλελεύθερο" ακόμη και αν δεν έχει καμία σχέση με το νεοφιλελευθερισμό. 3) Η ελευθερία είναι συνώνυμη της ασυδοσίας (για παράδειγμα θεωρούμε ότι είναι δικαίωμα έκφρασης του κάθε κομπλεξικού να πάει να γεμίσει το δικό μου τοίχο με graffiti του στυλ "Στέλλα σ'αγαπώ", "αναρχία", "ολυμπιακάρα ολέ". 4) Υπάρχει προκοπή ΜΟΝΟ μέσα στα πλαίσια ενός τεράστιου κράτους το οποίο ελέγχει τα πάντα με διεφθαρμένο τρόπο. Και φυσικά η μόνη λύση είναι μια καλύτερη (ή λειγότερο χειρότερη) διαχείριση του κράτους από το ένα ή το άλλο κόμμα και ποτέ η λύση του μικρότερου κράτους.

Τώρα τα δύσκολα. "Ήταν η χούντα διεφθαρμένη;" Φυσικά και όχι... γιατί δεν χρειαζόταν να είναι. Είχε τον απόλυτο έλεγχο... γιατί να συναλλαγείς με κάποιον όταν μπορείς να τον αναγκάσεις; Πότε θα καταλάβουμε ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ στην Ελλάδα ότι η διαφθορά δεν είναι προσωποκεντρικό θέμα; Πότε επιτέλους θα απαλλαγούμε από αυτή την αυταπάτη; Η διαφθορά δεν είναι μια σύμπτωση - ότι ένα τσούρμο κακών και διεφθαρμένων ανθρώπων έτυχε να κυβερνά και πιθανώς η επόμενη κυβέρνηση να αποτελείται από καλύτερους ανθρώπους.

Η διαφθορά (όπως και και οποιοδήποτε άλλο οικονομικό φαινόμενο είναι θέμα κινήτρων. Όταν μια κυβέρνηση ελέγχει ΟΛΗ την οικονομία ο ψηφοφόρος δίνει απόλυτη εξουσία σε μεμονωμένα άτομα να νομοθετούν, να εκτελούν και να ελέγχουν. Όταν ο μόνος τρόπος να λειτουργήσεις επιχειρηματικά είναι να σε εγκρίνει ένας υπουργός και ο μόνος τρόπος να εγκριθεί ο υπουργός είναι να τον εγκρίνεις εσύ ως χρηματοδότης του...

Πότε θα καταλάβουμε ότι ο όρος "κράτος" δεν είναι ενιαίος. Ότι δεν μπορεί να υπάρχει ένα σώμα συμφερόντων που να νομοθετεί, ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα, να ελέγχει και να εκτελεί εις το όνομα ενός γενικότερου καλού. Όσο υπάρχει ένα τέτοιο κράτος ΟΛΑ τα κίνητρα είναι ευθυγραμμισμένα και η διαφθορά είναι απλά ένας χαρακτηρισμός για τον τρόπο με τον οποίο το σύστημα λειτουργεί, ισορροπεί και διαιωνίζεται.

10 comments:

Dimitris said...

Δλδ άμα δε γράψω εγώ δε βλέπει κόμεντ το μπλόγκι?? Πότε επιτέλους θα μπεις και συ στην κλίκα των Ελλήνων μπλόγκερζ???

Τέλος πάντων, η επιστολή που έλαβες μου προκαλεί όπως φαντάζεσαι μια γενική δυσφορία. Όπως όλες οι αερολογίες που βασίζονται στα "κοινώς αποδεκτά" του στιλ 'φταίει το κράτος'.

Θα κάνω όμως κι άλλο πόστ για να φανεί το μπούγιο...

Dimitris said...

Σχολιάζω όπως μου κατέβει:

*Δε ξέρω αν η χρήση της λέξης ιδεοληψία είναι τυχαία.. Αφου όμως πιάσαμε τα ψυχιατρικά.. Πώς εξηγείτε το να είναι όλοι θετικά διακείμενοι σε οτιδήποτε αριστερό και να βγαίνει κυβέρνηση αυτό το θλιβερό τσίρκο με τα τόσα φασίζοντα στελέχη; Στην τελική εύκολο να ρίχνουμε το ανάθεμα στους πολιτικάντηδες. Ποιος τους ψηφίζει; Τελικά ο κάθε λαός έχει την κυβέρνηση που του αξίζει. Η διαφθορά (άλλη καραμέλα και αυτή) ξεκινάει και συντηρείτε από εμάς.- Η ντροπή έχει χαθεί. Βύσμα στο στρατό, έλεος... Θητεία, έλεος... Για να ζήσουν 5 ταβέρνες και να καυλώνουν μερικές χιλιάδες αγροίκοι με τη σκέψη ότι "διοικούν" 10 """"άνδρες"""". Μίζα στο νοσοκομείο, σβήσε μου την κλήση κυρ αστυνόμε, παρκάρισμα στο πεζοδρόμιο εγώ γιατί βολεύει. Κύριε καθηγητά η κορούλα μου, ο νέος Αινστάιν γιατί να πάρει μόνο 19 στη φυσική; Και ο γιόκας μου; 80 κιλά το καμάρι μου, τα 100 μέτρα σε 20' τα κάνει αλλά κρίμα δεν είναι να μη του βάλεις 20 και να του χαλάσει ο βαθμός;;; Και μην ανεβάσει η ΔΕΗ τα τιμολόγια αλλά να είναι και ανταγωνιστική, να μας φέρει μερίσματα κτλ κτλ κτλ. Και στο τέλος βέβαια οι χειροτερότεροι βγαίνουμε και γκρινιάζουμε για το κράτος. Όχι ότι δεν υπάρχει κακοδιαχείρηση αλλά και πόσους -ίτες (βάλε όποια παράταξη θες μπροστά) να κουβαλήσει στο μπέχο η Ολυμπιακή; Πόσες αεροσυνοδούς ακόμη που πιέζουν τον μπάρμπα στην Κορώνη να τις προσλάβει να πλερώσει;;; Αλλά στην κριτική όλοι καλοί είμαστε. Αγνοί κι αθώοι.. "Το κράτος", "οι άλλοι"..

*Γενικά βλέπω μπλεγμένα μπούτια. Επιχειρηματική δραστηριότητα ή υπηρεσίες? Γιατί να πέσω στη λούμπα να αποδεχτώ πως το νερό και οι συγκοινωνίες είναι επιχειρηματική δραστηριότητα και όχι δημόσιο αγαθό???

*Μερικά από τα σοφότερα λόγια που μπορεί κανείς να διαβάσει τα έχουν γράψει "κομπλεξικοί" σε τοίχους "ακομπλεξάριστων" ανθρώπων.

*"Ήταν η χούντα διεφθαρμένη;" Φυσικά και όχι...
Εγώ νόμιζα πως ο καταδότης είναι εξ ορισμού διεφθαρμένος. Επίσης, πώς αν επιλέξεις να χτίσεις τη Δωδωνούπολη όταν ξέρεις πως δε θα μένει κανείς εκεί (α.κ.α. διασπάθιση δημόσιου χρήματος) είσαι διεφθαρμένος. Ότι αν διαλέξεις το αμερικάνικο τανκ αντί του γερμανικού επειδή πήρες μίζα, είσαι διεφθαρμένος. Αν αφιλοκερδώς δώσεις το δρόμο στον κουμπάρο σου εργολάβο, είσαι διεφθαρμένος...

*οι καιροί είναι κάπως περίεργοι και το τάιμινγκ για να ζητά κανείς λιγότερο κράτος είναι τελείως όφ...

* Τα σημεία 1-4 κινούνται στη σφαίρα της φαντασίας με κάποιες δόσεις ανακρίβειας νομίζω. Θα τα έλεγα ανόητα και λαϊκίστικα. Πολλές πιασάρικες λέξεις και από νόημα λειψά. Λούμπα στη λούμπα. Διαχείριση και επιχείρηση. Τα κόμματα αυτά είναι που νοθεύουν τις εκλογές. Γιατί ο αδικημένος έλληνας δεν απαιτεί την απλή αναλογική ως μια ελάχιστη κίνηση για να βγει από αυτό το φαύλο κύκλο; Με την ψήφο και τις πράξεις της το 80% τουλάχιστον των Ελλήνων αναιρούν τη γκρίνια τους.


*και ένα αρθράκι που με στεναχώρησε και (με τη δύναμη της θέλησης) είναι κάπως σχετικό μιας και αποδεικνύει τη δύναμη (της βόμβας) του μοντέλου "λιγότερο κράτος" http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7739319.stm

χάστα να πάνε

Anonymous said...

"Τα σημεία 1-4 κινούνται στη σφαίρα της φαντασίας με κάποιες δόσεις ανακρίβειας νομίζω. Θα τα έλεγα ανόητα και λαϊκίστικτικα."

Εποικοδομητικότατος χαρακτηρισμός. Και δεδομένου οτι διαβάζοντας το κείμενό σου δεν βλέπω να διαφωνείς μαζί μου καθόλου επι της ουσίας...τοτε ο χαρακτηρισμός βαρύνει και εσένα.

"Μερικά από τα σοφότερα λόγια που μπορεί κανείς να διαβάσει τα έχουν γράψει "κομπλεξικοί" σε τοίχους "ακομπλεξάριστων" ανθρώπων."

Ε τότε άνοιξε κανένα βιβλίο. Ίσως να διαβάσεις και μερικά σοφότερα πράγματα. Σου προτείνω να μην αρχίσεις από δύσκολα, θα σου πέσει βαρύ. Στο δημοτικό διαβάζαμε το Καπλάνι της Βιτρίνας. Ξεκίνα απο εκεί.

Και στο κάτω κάτω γιατί να πληρώνω εγώ να καθαρίζο τον τοίχο μου γιατί ο άλλος θέλει να γράψει εκει...να παει στο σπίτι σου να γράψει που γουστάρεις σοφά τσιτάτα.


"Εγώ νόμιζα πως ο καταδότης είναι εξ ορισμού διεφθαρμένος. Επίσης, πώς αν επιλέξεις να χτίσεις τη Δωδωνούπολη όταν ξέρεις πως δε θα μένει κανείς εκεί (α.κ.α. διασπάθιση δημόσιου χρήματος) είσαι διεφθαρμένος. Ότι αν διαλέξεις το αμερικάνικο τανκ αντί του γερμανικού επειδή πήρες μίζα, είσαι διεφθαρμένος. Αν αφιλοκερδώς δώσεις το δρόμο στον κουμπάρο σου εργολάβο, είσαι διεφθαρμένος..."

Μα αυτό λέω και εγώ...αλλά απλά μου φαίνεται θέλεις να διαφωνείς.

"οι καιροί είναι κάπως περίεργοι και το τάιμινγκ για να ζητά κανείς λιγότερο κράτος είναι τελείως όφ..."

Δέ ζητάω γενικά λιγότερο κράτος. Στην αμερική λίγη κρατική επίβλεψη δε θα έκανε κακό. ΄

Ζητάω λιγότερο κράτος στην Ελλάδα. Γιατί ο τρόπος λειτουργίας του δημιουργεί και τα μεγαλυτερα προβλήματα για εμας.


"Επιχειρηματική δραστηριότητα ή υπηρεσίες? Γιατί να πέσω στη λούμπα να αποδεχτώ πως το νερό και οι συγκοινωνίες είναι επιχειρηματική δραστηριότητα και όχι δημόσιο αγαθό???"

Γιατί όπως είπες και για τη ΔΕΗ, είναι δραστηριότητες με κόστος. Και δε γίνεται να εχει κανεις και κόστος και μηδενικά έσοδα...

Τέλος εάν η Yugo κατάφερε να κλείσει παρ'οτι εφτιαχνε το πιο φτηνό αμάξι στον κόσμο...ε θα πρέπει να έφτιαχνε τρελή μαλακία αμάξι για να μην το αγοράζει κανείς....καλά έκλεισε...ας απασχοληθούν οι Σέρβοι σε πιο παραγωγικές δραστηριότητες.

Είναι ανάγκη να έχει η Σερβία η η Αμερική αυτοκινητοβιομηχανία αν κανείς δεν αγοράζει τα αμάξια τους? Ασε στους Ιάπωνες και τους Γερμανούς το αμάξι και απασχολήσου στο δικό σου "συγκρητικό πλεονέκτημα" όπως θα έλεγε και ο Samuelson

Dimitris said...

TF

Πώς είναι δυνατόν να φάσκεις και να αντιφάσκεις με τέτοιο τρόπο δε μπορώ να το καταλάβω...

Φωνάζεις πως η χούντα δεν ήταν διεφθαρμένη και μετά λες πως λέμε το ίδιο πράγμα σου. Μάλλον λόγω της ασχετοσύνης σου... Για ενημέρωσή σου, όπως και η Δωδωνούπολη έτσι και όλα τα άλλα ήταν έργα της χούντας.

Δυστυχώς μάλλον σταμάτησες να διαβάζεις από το καπλάνι της βιτρίνας και μετά. Και αυτό πώς μπόρεσες να το διαβάσεις?? "Αριστερίζει" ξέρεις...

Από κατάσταση στην Ελλάδα και στον κόσμο βλέπω ξέρεις ακόμη λιγότερα και από εμένα! Σα Ελληνάρας όμως έχεις τη λύση για τα πάντα. Κλασσικά, εσύ ξέρεις και κανείς άλλος.

Για τα σχόλια μου στα 1-4 δικά σου έχεις δίκιο στο ότι ήμουν αγενής. Απ'την άλλη εγώ διάβασα το κείμενό σου 2-3 φορές και κατέληξα στο ότι αερολογείς. Εσύ το δικό μου πόσες φορές το διάβασες και κατέληξες στο ότι συμφωνούμε??? Έλεος!

Τέλος, η Zastava έκλεισε γιατί η αμερικάνικη-δημοκρατία-λιγότερο κράτος-περισσή υποκρισία βομβάρδισε το εργοστάσιο! Και το Yugo που είχε ο παππούς μου και είχα οδηγήσει ήταν γαμάτο αυτοκίνητο και καλύπτει άνετα τις ανάγκες πολύ κόσμου. Μια niche για να καταλάβεις.

Μόνο ο υπερτροφισμός του κράτους σε εννοχλεί? Όχι της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας που προκρίνεις? Και προφανώς δε σε ενδιαφέρουν οι δικές μου ανάγκες που θέλω κάτι διαφορετικό από εσένα. Μερτσέντες για όλους λοιπόν, άντε yaris αμα δεν τα έχω τα $$$$

ΥΓ: Δημήτρης εδώ, δες τα πόστ στον Χριμιτζόδουλο για ένα μίνι βιογραφικό.

Anonymous said...

"Φωνάζεις πως η χούντα δεν ήταν διεφθαρμένη και μετά λες πως λέμε το ίδιο πράγμα σου."

Είσαι αγενέστατος. Και η αγένειά σου έγκειται στο ότι δεν διατίθεσαι να διαβάσεις τι γράφω αλλά διαβάζεις αυτό που θές να διαβάσεις. Έχεις κολήσει στον ορισμό διεφθαρμένος. Εγώ αυτό που γράφω είναι οτι η διαφθορά είναι μια κατασταση που χαρακτηρίζει ένα σύστημα κινήτρων. Όταν είσαι χούντα δεν σε ενδιαφέρει να δημιουργήσεις κίνητρα γιατί κάνεις ότι γουστάρεις. Σπαταλάς όσα θές όπου θές και όποιος διαφωνεί τον σαπίζεις. Και επειδή αδιαφορείς να δημιουργήσεις κίνητρα σύμπραξης με τον λαό, τελικά πέφτεις...παρόμοια κατάσταση με τον υπαρκτό σοσιαλισμό.

Στη σύγχρονη Ελλάδα η διαφθορά είναι παντού και αυτό ειναι γιατι το σύστημα δημιουργεί τα αντίστοιχα κίνητρα. Και αντι να ζητάμε μια άλλη κυβέρνηση που ίσως να μην είναι διεφθαρμένη, πρέπει να καταλάβουμε οτι οποιοσδήποτε και να κυβερνήσει σε αυτο το σκληρωτικό σύστημα θα συναλλαγεί με διεφθαρμένες διαδικασίες. Αντίθετα θα έπρεπε να ζητάμε ενα άλλο σύστημα.

Και για την ελλάδα η βελτίωση του συστήματος θα έρθει με μείωση του κρατικισμού.

Όσο για τα στοιβαρά επιχειρήματα του στύλ
1) Είδαμε και τους αμερικάνους πυ έχουν περισσή υποκρισία και λιγότερο κράτος.
2) ο Παππούς μου είχε Yougo και ήταν καλό αμάξι.
3) "Είσαι άσχετος με την ελληνική και την παγκοσμια πραγματικότητα"...
4) Ο υπερτροφισμός της Ιαπωνικής βιομηχανίας (?????).
5) και το παραλήρημα για Mercedes και τις δικές σου "ανάγκες".

Τί να πώ...δε θα χαρακτηρίσω, ούτε θα απαντήσω γιατι είναι προφανές οτι δε σε ενδιαφέρει ένας σοβαρός διάλογος. Σε ενδιαφέρει να χρησιμοποιήσεις ασυναρτησίες για να την πείς στους άλλους.

Θα αφήσω αυτό το saga εδώ...καθώς ήδη έχω χαρακτηριστεί "ένας άσχετος με την πραγματικότητα ελληνάρας, που τα κάνει πως τα ξέρει όλα και δέν είναι αριστερός αρκετά να σεβαστεί τις ανάγκες ενός τύπου που αυτοχαρακτηρίζεται ως "myballsaremoving" και που επειδή ο παππούς του γούσταρε το Yugo πρέπει όλοι να αναθεωρήσουμε την οικονομική επιστήμη...

mitsaras said...

Ειρήνη ημήν! Τρία άτομα ασχολούμαστε με αυτό το blog και πρέπει να πλακωθούμε ντε και καλά;

Η διαφωνία σχετικά με τη διαφθορά δεν είναι επί της ουσίας, είναι επί του ορισμού. Αναλόγως με το πόσο πειστική θεωρεί την επίφαση νομιμότητας με την οποία ντύνει μια χούντα την κρατική λειτουργία, μπορεί να διαγνώσει κανείς διαφθορά ή όχι. Είναι πράγματι αδόκιμο να χαρακτηρίζονται ως διαφθορά οι εκκούσιες, κεντρικά αποφασιζόμενες "παρατυπίες" μιας χούντας. Από την άλλη, μια χούντα μπορεί να έχει την πρόθεση να διατηρεί κάποιες διαδικασίες αδιάβλητες και να αποτυγχάνει λόγω κάποιου είδους διαφθοράς στο εσωτερικό της. Αλλά αυτή η διαφθορά δεν απασχολεί ιδιαίτερα και είναι συζητήσιμο αν βλάπτει περισσότερο το λαϊκό συμφέρον ή την ίδια τη χούντα.

Όσο για τη Zastava, εμένα δεν με γεμίζει θλίψη που κλείνει. Δεν νομίζω πως για τον εργάτη παίζει ιδιαίτερο ρόλο αν η πινακίδα γράφει Yugo ή Fiat και πολύ αμφιβάλλω ότι το ζήτημα απασχολεί το μέσο Γιουγκοσλάβο περισσότερο από ότι τον MyBallsAreMoving - αλλιώς θα επέμενε γιουγκοσλαβικά και θα την κρατούσε σε λειτουργία. Η δε εγκυρότητα της σύνδεσης του λιγότερου κράτους με τις ιμπεριαλιστικές τάσεις είναι αμφίβολη, μια και ο ιμπεριαλισμός σαφώς προυπήρχε των ιδιωτικοποιήσεων και των πολυεθνικών.

Μπορεί να είναι επειδή πάσχω κι εγώ από την ιδεοληψία της γεννιάς μας, αλλά γράφοντας όλα τα παραπάνω νιώθω μέσα μου την αγωνία να αποτινάξω κάθε υποψία (νεο)φιλελευθερισμού που ενδεχομένως δημιούργησα. Ιδού λοιπόν το disclaimer:

1. Υπάρχουν αρκετά πειστικά επιχειρήματα υπέρ της παραμονής των ΔΕΚΟ υπό κρατικό έλεγχο.

2. Ως κοινωνία έχουμε απενοχοποιήσει τη διαφθορά τελείως και, τελικά, αυτό είναι που ενοχλεί περισσότερο από όλα. Ο καθένας είναι για την πάρτη του και αυτός που κερδίζει κάτι παράτυπα ή παράνομα όχι μόνο δεν είναι κατάπτυστος, αλλά του αποδίδονται και τα εύσημα επειδή "ξέρει να επιβιώνει". Αν η αλλαγή δεν είναι πρώτα αλλαγή της κοινωνικής νοοτροπίας, αν δεν σταματήσει η λατρεία της βδέλλας ως ανώτερου είδους, τότε οποιαδήποτε αναζήτηση ενός καλύτερου συστήματος δεν μπορεί παρά να πέσει στο κενό.

Anonymous said...

Συμφωνώ.

Ούτε εγώ είμαι υπέρ του φιλελευθερισμού. Ο Φιλελευθερισμός ένας όρος ο οποίος φυσικά δεν υπάρχει πουθενά παγκοσμίως παρά μόνο στην Ελλάδα.

Η εντύπωσή μου είναι οτι με τον όρο αυτό οι Έλληνες πολιτικίσκοι θέλουν να μιλήσουν για την Νεοκλασική οικονομική σχολή, η οποία μιλάει με απλοικούς όρους γιά την αναποτελεσματικότητα οποιασδήποτε κρατικής παρέμβασης.

Για την θεωρία αυτη εχω να πώ δύο πράγματα
1)Απέτυχε στην εφαρμογή της πρίν αποτύχει η σοσιαλιστική θεωρία.
2)Κανείς οικονομολόγος δέν την παίρνει πλέον στα σοβαρά.

Επί της ουσίας τα σύγχρονα οικονομικά ασχολούνται κατα κύριο λόγο με τους μηχανισμούς κινήτρων και τις μικροδομές τησ κάθε οικονομίας.

Στην ελλάδα δυστυχώς είμαστε οι πιό ατομιστές στον κόσμο. Λέμε για τους Αμερικάνους αλλά εάν δίναμε εμείς το 1/10 που δίνουν οι αμερικάνοι στην φιλανθρωπία θα μπορούσαμε να μιλάμε για συλλογικότητα.

Σε μιά κοινωνία σαν την Ελλάδα, ο ατομικισμός βρίσκει περιθώριο για διαφθορά στις γραφειοκρατικές δομές ενός τεραστίου και πανταχού παρόντος κράτους.

Πιστεύω οτι ένα κράτος πρέπει να παρέχει ένα ελάχιστο επίπεδο ασφάλειας και παροχών (όπως υγεία, αστυνόμευση, παιδεία, άμυνα κτλ).

Το concept του κράτους επιχειρηματία, ή του κράτους που καθορίζει την επιχειρηματική ζωή με το να διανέμει κρατικά συμβόλαια, η το κράτος της διαπλοκής και της ατιμωρησίας με βρίσκει αντίθετο.

Και θα ήταν το ευκταίο να ήμασταν σε μια κοινωνία από άγγελους που θα ανέβαινε μια κυβέρνηση αδιάφθορων και θα τα έκανε όλα τέλεια...αλλά στην πραγματική ζωή ο περιορισμός του ρόλου της εκάστοτε κυβέρνησης στην οικονομική ζωή θα επιτρέψουν και τον καλύτερο έλεγχό της οικονομικής ζωής.

Dimitris said...

ΤΦ

το με κατηγορείς εσύ για αγένεια είναι λίγο too much. Τουλάχιστον εγώ το παραδέχτηκα.

Όσο για τα αντεπιχειρήματά σου απαντήσεις δίνεις μόνος σου. Άλλωστε πόσο πιο χαμηλά μπορείς να πέσεις από τη στιγμή που μου τη λες για to username ενώ ήδη ξέρεις ποιος είμαι, που είμαι και τι κάνω...

Και στην τελική νομίζω πως θεωρείς ότι το σύστημα κινήτρων για τη διαφθορά είναι ιδιαίτερα ισχυρό στην Ελλάδα. Και έτσι με κοροϊδεύεις όταν σου λέω για την Αμερική και λες πως παραληρώ. Αλλά η διαφθορά στις ΗΠΑ είναι απείρως μεγαλύτερη.
(1) Ξεκινάνε πολέμους ΓΙΑ να στηρίξουν τις ιδιωτικές επιχειρήσεις. Αν δε ψωνίσουν νέα όπλα το Μέριλαντ έχει ανεργία. Οι 7 μεγαλύτεροι παραγωγοί όπλων στον κόσμο είναι από την Αμερική. Ή μήπως τα συμβόλαια ανατίθενται χωρίς μίζες. Θυμάσαι πιστεύω αυτά με τις διάφορες εταιρείες του Τσένι στο Ιρακ..
(2) Άλλο, πληρώνουν οι εταιρείες την κυβέρνηση και έβγαινε ο μπούς να λέει χωρίς να ιδρώσει το αυτί του πως το φαινόμενο του θερμοκηπίου είναι μύθος.
(3) ... Πολλά ακόμη. Τα παρουσιάζω απλοϊκά και στα γρήγορα αλλά υπάρχει βάση.. Άλλωστε υπάρχει και θεσμοθετημένη διαφθορά με του λομπίστες.

Δεν είπα πως αυτά δε γίνονται στην Ελλάδα αλλά δε δέχομαι το επιχείρημα ότι στην Ελλάδα φταίει το κράτος γιατί αλλού, όπου το κράτος είναι "μικρότερο", τα πράγματα είναι καλύτερα. Στη Σουηδία για παράδειγμα τι γίνεται? Το σύστημα δε συντηρείτε μονόπλευρα από το κράτος. Όπως είπα και πριν το συντηρούμε όλοι με την ψήφο και τις πράξεις μας. Και μετά οι Ελληνάρες έχουν και το θράσος να γκρινιάζουν και να τα ρίχνουν όλα στο κράτος. Και από την εμπειρία μου οι χειρότεροι γκρινιάζουν και περισσότερο. Αυτά τα είπα και πριν αλλά διάλεξες να τα αγνοήσεις και προτίμησες την προσωπική επίθεση. Δικαίωμα σου.

Όσο και να επιχειρηματολογήσεις, η εξίσωση "Ήταν η χούντα διεφθαρμένη;" Φυσικά και όχι... είναι ηλιθιώδης. Τώρα, αν ξαφνικά αποφάσισες ότι η λέξη διαφθορά που αποτέλεσε τη βάση όλου σου του κειμένου δε ταιριάζει πια με τα επιχειρήματά σου μη κατηγορείς εμένα ότι κολλάω!

Και τέλος δεν άντεξα και θα απαντήσω στα αριθμημένα σου:


Όσο για τα στοιβαρά επιχειρήματα του στύλ
1) Είδαμε και τους αμερικάνους πυ έχουν περισσή υποκρισία και λιγότερο κράτος.
Όταν αντιγράφεις κάτι μισό και το παρουσιάζεις σα δικό μου επιχείρημα με μόνο σκοπό να με λοιδορήσεις, γιατί έχεις την απαίτηση να σε σεβαστώ? Και για να απαντήσω, δες παραπάνω. Δε θεωρώ ότι λιγότερο κράτος σημαίνει αυτόματα λιγότερη διαφθορά. Αν συμφωνούμε πως το κράτος είναι λιγότερο στην Αμερική, διαφωνούμε στην τεράστια διαφθορά;

2) ο Παππούς μου είχε Yougo και ήταν καλό αμάξι.
Υπάρχει πιο σοβαρό επιχείρημα? Ήταν πολύ καλό αυτοκίνητο και εξυπηρετεί τέλεια κάποιους ανθρώπους. Με τι ακριβώς διαφωνείς;;;
[και φυσικά δεν σε ενδιέφερε να σχολιάσεις το οτι η ζάσταβα έκλεισε όχι επειδή απέτυχε λόγω κατώτερου προϊόντος αλλά επειδή χωρίς λόγο καταστρέψανε τις εγκαταστάσεις της. Που κολλάει η οικονομική επιστήμη λοιπόν? Μόνο στις ανάγκες του στρατιωτικοβιομηχανικού συμπλέγματος].

3) "Είσαι άσχετος με την ελληνική και την παγκοσμια πραγματικότητα"...
Αυτό το συμπέρασμα το έβγαλα και από το άλλο σου πόστ που έλεγες πως η θρησκεία δε παίζει ρόλο στα ανεπτυγμένα κράτη (ή κάπως έτσι). Γενικά μου έδωσες την αίσθηση ότι είσαι αποκομμένος από την πραγματικότητα και πως επειδή εσύ και οι γύρω σου έχετε λύσει κάποια θέματα θεωρείς πως έτσι είναι και πρακτικά. Και εγώ μπορεί να ακούω τους καθολικούς να λένε μη χρησιμοποιείτε προφυλακτικά και να μένω μαλάκας και με τα άντερα γυρισμένα αλλά ξέρω (έχω διαβάσει) πως σε σχολεία των ΗΠΑ διδάσκουν την αποχή ως μέθοδο αντισύλληψης και αποφυγής του AIDS, μαζί με τον ευφυή σχεδιασμό!

4) Ο υπερτροφισμός της Ιαπωνικής βιομηχανίας (?????).
Ξανκόβεις.. Είπα αυτοκινητοβιομηχανίας! Ως παράδειγμα. Για ρωτήσω: Διαφωνείς με το μεγάλο κράτος (=κρατικό μονοπώλιο ουσιαστικά) αλλά με το μονοπώλιο στα αυτοκίνητα είσαι οκ?


5) και το παραλήρημα για Mercedes και τις δικές σου "ανάγκες".
Μπορεί να είναι παραλλήρημα. Δεν έχεις όμως κανένα δικαίωμα να κρίνεις τις ανάγκες μου και να βγάζεις το συμπέρασμα πως είναι άκυρες...

Τί να πώ...δε θα χαρακτηρίσω, ούτε θα απαντήσω γιατι είναι προφανές οτι δε σε ενδιαφέρει ένας σοβαρός διάλογος. Σε ενδιαφέρει να χρησιμοποιήσεις ασυναρτησίες για να την πείς στους άλλους.



Παραποιώντας τα λεγόμενά μου και αγνοώντας αυτά που έχω να πω με κατηγορείς πως δε με ενδιαφέρει ο διάλογος που εσύ καταλύεις...

Προφανώς και θέλω να στην πω (επειδή διαφωνώ με αυτά που γράφεις) αλλά νομίζω πως δε λέω ασυναρτησίες. Ιντερνετικά βέβαια ο "διάλογος" μεταξύ αγνώστων είναι δύσκολος γιατί σίγουρα υπάρχουν παρεξηγήσεις. Ίσως και να μη διαφωνούμε τόσο τελικά και ίσως και να συμπαθηθούμε αν γνωριστούμε ποτέ.

Κράτα λοιπόν Μήτσο τα μπόσικα και υπομονή. Με μερικές χριστοπαναγίες ακόμη θα πιάσεις πελατεία!

Έρχεται μέρος 2ο..

Dimitris said...

@ Μιτσάρα,

δεν είπα πως το λιγότερο κράτος οδηγεί στον ιμπεριαλισμό. Μια παράπλευρη πικρία εξέφρασα. Βέβαια η διαφθορά στα εξοπλιστικά/ ανοικοδομητικά (χα) σχέδια της αμερικής είναι υπαρκτή και δείχνει πως δε χρειάζεσαι το τεράστιο κράτος για να είσαι διεφθαρμένος.

Συμφωνώ με το 2 σου. Όπως είπα δε φταίει το κράτος μόνο του αλλά όλοι οι συμμέτοχοι. Δε ξέρω αν ο ΤΦ είναι οικονομολόγος αλλά μιλάει σα να ξέρει κάτι παραπάνω. Ίσως. Πχ δεν έχω ιδέα για το αν οι άλλοι δεν έχουν τον όρο φιλελεύθερος. Ή αν έχουν πολιτικάντηδες.

@ ΤΦ
Και σε αυτό διαφωνώ:
Στην ελλάδα δυστυχώς είμαστε οι πιό ατομιστές στον κόσμο. Λέμε για τους Αμερικάνους αλλά εάν δίναμε εμείς το 1/10 που δίνουν οι αμερικάνοι στην φιλανθρωπία θα μπορούσαμε να μιλάμε για συλλογικότητα.
Είναι κακοποίηση της λέξης συλλογικότητα και αυτού του είδους τις αβάσιμες γενικεύσεις θεωρώ αερολογίες. Η ελληνική κοινωνία είναι πολύ πιο συνεκτική από την Αυστραλιανή και την Αγγλική. Πιστεύω και από την Αμερικάνικη. Υγεία, συνδικαλισμός, αλληλεγγύη, κοινωνικές υπηρεσίες, γειτονιές ακόμη και η οικογένεια...

(α) Σίγουρα οι Έλληνες δίνουν τουλάχιστον το 1/10 από ότι οι Αμερικάνοι στη "φιλανθρωπία".
(β) Τι σημαίνει φιλανθρωπία? Είναι πολλές φορές ο εύκολος τρόπος για να απαλύνουμε τις ενοχές μας. Σαν άτομα και σα κοινωνία. Υπάρχουν και χειρότερα όμως.. πχ UsAid

Πάλι έγραψα δυο μέτρα κείμενο. Μάλλον γιατί ξανάρθε χειμώνας και είμαι μέσα όλη μέρα.

τσίος

Anonymous said...

@Μyballsaremoving
Δεν θα απαντήσω στην επίθεσή σου γιατί θα συνεχίσει έτσι η κατάσταση.
Απλά να σου πώ πως δεν ξέρω ποιος είσαι και τι κάνεις και ειλικρινά δεν κρίνω το ποιόν σου αλλά το επιθετικό σου γράψιμο που μάλλον συναισθηματικό είναι παρά αυστηρά και ψυχρά λογικό (και δεν το λέω αυτό με σκοπό να πώ πώς δεν είσαι λογικός, το λέω για να χαρακτηρήσω τη διαφορά στον τρόπο που φαίρνουμε επιχειρήματα).
Επίσης δεν ξέρεις και εσύ ποιός είμαι και τι κάνω, εάν έχω λύσει τα προβλήματα της ζωής μου, εάν είμαι σχετικός με την πραγματικότητα κτλ.
Πέραν των χαρακτηρισμών οτι έχω πέσει χαμηλά και οτι είμαι ηλίθιος, να σου μιλήσω λίγο περί των επιχειρημάτων σου.

1) Αμερικανική διαφθορά.
Μην μπερδέβεις την εξωτερική πολιτική των Αμερικάνων με "διαφθορα". Σίγουρα εφαρμόζουν ιμπεριαλιστικές τακτικές και σίγουρα πολλές φορές είναι δυσάρεστες και τις περισσότερες φορές και αναιτιολόγητες.
Όσο για την οικονομική ζωή, το γεγονός είναι (και στο λέω σαν άνθρωπος που έχει ζήσει εκεί), οτι η διαφθορά τιμωρείται 7 στις 10 φορές σε βάθος χρόνου. Η νομοθεσία τίθεται για να δημιουργήσει κίνητρα παραγωγικότητας. Υπαρχει κοινωνική κινητικότητα (η γενική δυνατότητα ενός έξυπνου ανθρώπου να διαπρέψει και να αναγνωριστεί χωρίς να έχει σημασία από ποιό κοινωνικό στρώμα προέρχεται κτλ).
Και τέλος, θεσμικά, ο διαχωρισμός των εξουσιών είναι τόσο κατωχυρωμένος που θα ήταν ευχής έργο να υπήρχαν άλλες χώρες με τόσο ανεπτυγμένο πλαίσιο (τουλάχιστον απο αυτές που έχω ζήσει, επισκευτεί επαγγελματικά ή αναλύσει).
Και ενώ στους εκτός αμερικής οι αμερικανικές πολιτικές είναι δυσάρεστες εντός αμερικής - η συζήτησή μας δεν είναι περι Ιμπεριαλισμού αλλά περι κρατικής οργάνωσης.
Αλλά ακόμη και στο θέμα Αμερικανός εναντίον του κόσμου πρέπει να σκεφτόμαστε και το πόσο ανοικτή κοινωνία είναι η Αμερικανική στον μή γηγενή κόσμο της - Η κάθε εθνική κοινότητα ζεί με μεγαλο σεβασμό της ιδιαιτερότητάς της. Έχοντας περάσει καιρό με Ελληνοαμερικάνους το θεωρώ πολύ μεγάλο θέμα το πόσο πρόσφορο έδαφος τους έδωσε η Αμερική να προχωρήσουν - μακάρι η Ελλαδα κάποτε να δώσει αντίστοιχες ευκαιρίες για ενσωμάτωση σε Αλβανούς, Πακιστανούς κτλ μέσω μιας μεταναστευτικής πολιτικής που δεν υπάρχει τώρα.

Στα υπόλοιπα θέματα
1) Και βέβαια γκρινιάζω για το κράτος με θράσος. Δέ ζητάω οικονομική βοήθεια η κάποιον διορισμό. Ζητάω ένα σύστημα δικαιοσύνης που να δουλεύει. Ζητάω μια οικονομική πολιτική που να μειώνει τα κρατικά χρέη τα οποία δημιουργήθηκαν από τα "κεκτημένα" της γενιάς του 80 και θα επιβαρύνουν τη δική μας γενιά. Ζητάω λιγότερη γραφειοκρατεία, λιγότερη φορολογία και ζητάω οι φόροι μου να κατευθύνονται σε επενδύσεις που θα τις απολαμβάνω και εγώ και όχι αποκλειστικά σε μισθούς δημοσίων υπαλλήλων. Ζητάω η εκάστοτε πολιτική ηγεσία να μην καλύπτει ελλείματα και χρέη με χρήματα των συνταξιοδοτικών ταμείων.

Και επιδή βλέπω όλους τους πολιτικούς να προτείνουν οτιδήποτε άλλο παρά αυτά, τα οποία, πίστεψέ με είναι πραγματικά σημαντικά για την μελλοντική ευημερία και ανάπτυξη του τόπου, τείνω να πιστεύω οτι πραγματικά είναι αδύνατο να υπάρξει Έλληνας που να θελίσει να ασχοληθεί με την πολιτική και να πεί
"Σκοπός μου είναι να μειώσω τα εισοδήματά μου, την διαπλοκή του κομματός μου, τα εισοδήματα όλων όσων με στηρίζουν στην εξουσία κτ¨λ". Γι'αυτό και ζητώ λοιγότερη οικονομική επιρροή από το κράτος και περισσότερο διαχωρισμό των εξουσιών και έλεγχο της οικονομικής δραστηριότητας (αντι για κρατική οικονομική δραστηριότητα). Και πίστεψέ με αυτές ΔΕΝ είναι φιλελεύθερες θέσεις - απλά δε συμφέρουν να ειπωθούν στην Ελλάδα - ειδικά απο πολιτικούς.

2) Ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία.
Μην μπερδεύεις τα εταιρικά μονοπώλεια με την επικράτηση μιάς χώρας στην παραγωγή ενός προιόντος.
Το εταιρικό μονοπώλειο είναι ότι χειρότερο (άκόμη και αν είναι κρατικό), το γεγονός οτι η Ιαπωνία και η Γερμανία παράγουν κάτι στο οποίο είναι καλοί είναι ένα αποτέλεσμα του παγκόσμοιου εμπορίου και είναι ευκταίο για την αύξηση της παγκόσμιας ανάπτυξης (και για τον εξαγωγέα και για τον εισαγωγέα).
3) Για τη Θρησκεία το επιχείρημά μου είναι σαφές. Και βλεβαια υπάρχουν θρησκόληπτοι άνθρωποι, όπως υπάρχουν και εγκληματίες όπως υπάρχουν και αναρχικοί. Δεν μπορείς να επιβάλεις κάτι σε κάποιον σε μια δημοκρατία. Αυτό που λέω είναι οτι στα Δυτικά κράτη ως κανόνας, η εκκλησιαστική άποψη δεν επιρεάζει το νομικό πλαίσιο. Ενώ στα λιγότερο ευνομούμενα κράτη της ανατολής ακόμη χρειάζονται το θρησκευτικό δίκαιο γιατί δεν έχουν αποκαταστήσει μια κρατική νομιμότητα. Και φυσικά το θρησκευτικό δίκαιο δεν προσαρμόζεται στις ανάγκες των καιρών και γι'αυτό δεν είναι και επιθυμητό.

Τέλος για τη Χούντα - μη μεταφράζεις τα επιχειρήματά μου ώς μια δικαιολόγηση της χούντας σε παρακαλώ. Το αντίθετο, αυτό που θέλω να αναδείξω είναι το έλλειμμα δημοκρατίας στην σύγχρονη Ελλάδα και να σας αφήσω με μια σκέψη.

- Αν μια Χούντα κάνει λάθη και αδικίες θα τη ρίξουμε.
- Αν το Ελληνικό Οικονομικό σύστημα του 2008 (το οποίο εγώ ίσως λανθασμένα επονομάζω με τον γενικό όρο "κράτος") δυσλειτουργεί εξίσου λόγω διαφθοράς πρέπει να το υπερασπιζόμαστε επειδή δεν έχουμε 5 - 10 άτομα να προσωποποιήσουμε το κακο αλλα 5000 - 10000? Δεν πρέπει να ζητάμε μεταρρυθμίσεις απο φόβο προς την ιδιωτική οικονομική δραστηριότητα, όταν είναι ιδιοτελή τα συμφεροντα αυτών που ορίζουν το κράτος και καθοδηγούν την συνολική (κρατική και ιδιωτική) οικονομική ζωή? Γιατί πρέπει η λύση να είναι μια άλλη κυβέρνηση η ένα άλλο άτομο μπροστάρης όταν το όλο σύστημα που υποστηρίζει την εκάστοτε εκλογή είναι το ίδιο?
Και γιατί η λύση να πρέπει πάντοτε να είναι "χρήμα στο λαό τώρα" ενώ όλοι που ξέρουν οικονομικά καταλαβαίνουν πλέον οτι μακροπρόθεσμα αυτό οδηγεί με βεβαιότητα στην υποβάθμιση του μέλλοντος της επόμενης γενιάς?

Υ.Γ. Μια υποσημείωση....ειλικρινά πιστεύω οτι είμαστε ο πιο ατομιστής λαός. Μηδέν κοινωνική αλληλεγγύη. Το καλύτερο παράδειγμα είναι η μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού...ΚΑνείς δε θέλει να κάνει καμία παραχώριση...και η λύση καταλήγει να είναι - ΝΑ τα πληρώσει το κράτος....Ε όχι! Γιατί το κράτος το πληρώνει ο κάθε μισθωτός φορολογούμενος - ο οποίος καλείται να πληρώσει στην ουσία διπλές εισφορές. Και ας μήν αρχίσουμε το παραλλήρημα - να τα πληρώσει το μεγάλο κεφάλαιο γιατί δεν υπάρχει αρκετά μεγάλο ιδιωτικό κεφάλαιο στην Ελλάδα για να συντηρήσει όλους τους μισθωτούς, τις κρατικές επιχειρήσεις και τους μικρο-ελευθερους επαγγελματίες και αυτό που υπάρχει έχει φοβερή διακρατική κινητικότητα (μπορούμε πχ. αν θέλουμε να κάνουμε όλους τους εφοπλιστές να έχουν σημαία Λιβερίας).

ΥΓ2. Σε μια σύγχρονη οικονομία οι πολίτες μπορούν να συμμετάσχουν στα υπερκερδη μιας ιδιωτικής εταιρίας μέσω του χρηματιστηρίου (please να μήν ξεκινήσουμε άλλο chain για φούσκες - ο κύκλος και η διακυμανσιμότητα είναι μέρος της ζωής γι'αυτο και οι μετοχές είναι μακροπρόθεσμη επένδυση και όχι εργαλείο εύκολου κέρδους).